Isu Semasa
Like

“Lepas Bunuh Orang, Senang Kau Petik Butang Agama,” Pemilik Facebook Guru ‘Doula’ Jadi Sasaran Kecaman Netizen

12/02/2018
20 Views
0 Comments
2 minutes read
“Lepas Bunuh Orang, Senang Kau Petik Butang Agama,” Pemilik Facebook Guru ‘Doula’ Jadi Sasaran Kecaman Netizen
Baru-baru ini terjadi satu kes seorang ibu yang dipercayai mengambil keputusan untuk tidak melahirkan anaknya di hospital tetapi memilih untuk melakukannya di rumah. Ini dinamakan sebagai Doula atau Cbe.

Tidak salah untuk melahirkan di rumah, tetapi zaman sekarang sudah banyak hospital kerajaan atau swasta yang menyediakan perkhidmatan melahirkan anak mengikut kemampuan individu.

Tambahan lagi, kelengkapan kita untuk menyambut kelahiran anak di rumah tidak lengkap dan jika kurang kepakaran sangat bahaya.

Sebuah laman Facebook, Khairul Yoi telah menyelar akaun Facebook seorang wanita yang dikatakan membuka kelas untuk sesiapa ingin melahirkan anak di rumah.

Antara sebab ibu-ibu ini memilih untuk melahirkan di rumah adalah mereka takut jika melahirkan anak dengan teknik caesar. Hanya kerana takut untuk di caesar ibu-ibu sanggup memperjudiakan nyawa anak itu sendiri.

Menurut Khairul lagi, teknik Doula ini ialah teknik yang mampu membunuh anak. Berikut adalah kenyataan Khairul Yoi tentang Doula dan mendedahkan sebuah akaun Facebook seorang wanita yang membuka kelas untuk mempelajari Doula atau Cbe.

Lagi bayi kena BUNUH.

Zaman dah maju, sikit lagi dah bleh tengok motor ngan kereta terbang atas awan. Masih ada lagi mak bapak bebal yang termakan dakyah doula untuk lahirkan anak kat rumah, doula cuma conduct birth melalui call dan whatsapp.

Anak songsang, nak jugak branak kat rumah. Takut kena czer. Anak mati takpe, janji tak kena czer. Punyalah bersepah spital kat Malaysia ni, kat rumah jugak kau nak branak.



Akhirnya kepala anak sangkut lepas susah payah teran anak dengan bantuan doula melalui fon. Doula kmudian datang ke tempat kejadian, tapi tak boleh buat apa dah. Barulah nak menggelabah puting telefon ambulans.

Doula pembunuh, mak bapak pon pembunuh. Dengan segala kurang ajarnya saya menjemput doula masuk menghadap. Semalam kau lari dari spital kan? Baru semalam bunuh anak orang, mana mau lari?

Lepas bunuh anak orang, senang kau petik butang agama. 


Petikan komen dari page Khairul Yoi

Komen & Pendapat